Var tog motivationen vägen?

Jag borde verkligen skriva på den rapport som ska lämnas in nästa vecka angående praktiken jag har varit ute på. Jag borde. Jag har varit duktig och plockat fram dokumentet, och jag har till och med läst igenom det. Men sen då? Något saknas. Motivationen är som bortblåst. Jag vill bara sitta under en filt i soffan och dicka glögg och lyssna på julmusik.

Barnen kläde granen igår. Jag vet, vi är tidiga, men vi är ändå en dag sena då vi brukar ha den färdig till första advent. I år höll jag på att missa att julen är på ingång. Fatta!! Jag höll på att missa! Kanske särför som jag bara vill mysa och dricka glögg nu. Som för att ta igen tiden jag normalt går och längtar efter att det ska bli dags att göra just det. Vi har inte fixat julkort, vi har inte fixat fotokalendrar åt dem som brukar få såna, vi har inte fixat luciakort på barnen och skickat in till tidningen, vi har inte köpt en endaste liten julklapp. Och allt sånt brukar vi normalt vara fördiga med vid den här tiden. Vi brukar njuta och fnissa lite åt alla som drabbas av julstress och känna att "Gud vad bra vi är som är ute i så god tid jämt". Nu sitter vi där själva. Stressade. Och fattar verkligen inte hur vi ska hinna allt till jul. Visst borde det vara ett giltigt skäl till att lämna in en skoluppgift sent, va? "Jomen klart det är ok. Du kan lämna in den i januari eller nåt. Julstress är en allvarlig åkomma. Framförallt om det är första gången man drabbas", kommer min lärare att svara. Visst?
#1 - - Mormormamman:

Håhåjaja! Lämna barnen hos oss på lördag så fixar ni säkert det mesta då, om ni nu inte hellre sitter under filten hela familjen och skiter i att det snart är jul. :-)

#2 - - cat:

Förra året frågade Oliver om man kan dö av julstress.

Förförra året åkte jag till min praktik en lördag morgon, skulle jobba lördagen bara. Precis när jag kommer in på avdelningen så kommer jag på "Fan, pappa och Oliver har födelsedagsfest idag kl 17 och jag har inte köpt nån present åt någon av dom!".



Fick en svår ångest attack och fick gå hem för att jag mådde så illa - av paniken alltså. Det var en stressig jultid då.

I år också. Igår hade barnen julspel på skolan, jag hade varken tvättat eller ordnat kläder. Fick ta ledigt halva dagen för att fixa det.