Ännu en ovanlig diagnos

I den här familjen samlar vi på ovanliga diagnoser. Det senaste tillskottet är "Wartenbergs migrerande sensoriska polyneurit" (eller nåt sånt 😂). "Jag skriver detta i remissvaret till din läkare", sa läkaren jag träffade på klinisk neurofysiologi, "men han kommer inte att ha någon aning om vad det egentligen är!" 😂😂
 
Förenklat är det känselnerver som lägger av vilket innebär att jag får områden (just nu delar av en fot och delar av en hand) där känseln är ordentligt nedsatt, som om huden skulle vara avdomnad, eller som om jag skulle ha ett lager plast på huden hela tiden. Från början när ett område påverkas har jag smärta vd beröring, och när området ligger i anslutning till en led kan det göra vansinnigt ont att sträcka på leden. Smärtorna avtar dock och känseln återkommer, men det tar allt från några timmar till några år. Obehagligt och bitvis smärtsamt, men ofarligt. 😃 Alltid skönt att få en förklaring till varför man är konstig!