När oron ligger som en klump i magen

Idag är det jobbigt att andas. Jag har en oro i magen som snurrar runt. Av mina fyra barn så oroar jag mig just nu för tre av dem...

LillPrinsen är snorig, hostig och lite rosslig, så oron för rs-virus har tagit fart. Förutom att han blir lite trött när han äter (inte så att han somnar), så verkar han ändå må bra. Men med hans historia så reagerar jag på allt runt honom.

Skruttan har i två veckor till och från kräkts och haft diarré. Jag ställde henne på vågen i morse och hon har gått ner över ett kilo... Det började troligen som en släng av magsjuka. Sen var hon pigg ett par dagar och verkade frisk. Också kräktes hon en gång och hade diarré i ett dygn... Och så gick det ett par dagar och hon verkade frisk, också kräktes hon en gång och hade diarré ett dygn... Och så har det fortsatt. Och vi har provat allt vi bara kan komma på, vd gäller snäll mat för magen, och mat som ska vara stoppande. Igår hade jag kontakt med sjukvårdsrådgivningen som inte trodde att det är magsjukan som återkommer (då ingen annan i familjen ens varit lite rörig i magen (förutom LillPrinsen, men det kan bero på hans förkylning)) utan att det beror på något annat. Till saken hör att Skruttan haft magsjuka en gång tidigare i sitt liv (vad vi minns), och då höll det också på så här efteråt, men då gav det sig efter en vecka. Nu har det som sagt hållit på i nästan två... Lägger man till det att hon växt för lite på längden sista åren (hon har ramlat ner två kurvor), att hon ofta har ont i magen och inte alltid vill äta (pga magont), så finns det mer att oroa sig för... Vi har i allafall fått läkartid på vårdcentralen i eftermiddag.

Och som om det inte vore nog så fick jag ett mail från skolan i morse angående Stora N. Det finns lite oro från deras sida angående henne. Och jag har visserligen redan tidigare varit orolig över hur det går för henne, men det är inte förrän nu som även skolan visat oro...

Känner jag mig själv rätt kommer det att bli mycket kaffe och lite mat för min del i dag...
#1 - - Madde:

Har du kollat upp gluter/mjölk allergi på skruttan ?
Låter lite likt det dotterns kompis hade tills de "hittade rätt" (laktos intolerant)
Be att få en remiss till barn kliniken. Dottern hade en period på ett år då hon hade ofta ont i magen.(Inga problem i skolan, vilket VC ville ha det till :/ Vi kollade ALLT : allergier/ ngt i magen osv osv. Det var en utredning som pågick över en tid- men de är grundliga. Till slut trodde de att det var hennes magmun som inte riktigt växt klart, därifrån det onda. Nu har det växt bort. Hon är helt ok. Men jag förstår din oro: jag var helt knäpp ett tag av oro:. mamma genen du vet....
Vi hade en helt UNDERBAR barnläkare på barnkliniken på invärtes problematik. Maria Winroth. Rekommenderar henne varmt. Jag tror t o m att hon fortfarande kommer ihåg vem H är..... så engagerad är hon!
Det fixar sig.
O N har ju i alla fall en skola som reagerar, så tillsammans kan ni säkert lösa ev problem. Vis av erfarenhet med två ungar på numera 15 o 12: var inte rädd för att "bråka".Både inom skola o vård. DU känner dina barn bäst. Stå på dig.
Lycka till ! /Madde

Svar: Skruttan äter laktosfritt och har gjort sen hon var väldigt liten. Vi själva har haft en misstanke om gluten, då hennes mage har strulat sen hon var ett år ungefär. Vi tog upp det med en läkare på bvc för ett år sedan, men hon menade på att Skruttan inte visade några tecken på det (vilket vi tycker att hon gör) och menade på att det inte var någon idé att gå vidare med det... Men den här gången ger jag mig inte.
Och N har en bra skola och de reagerar fort och tar saker på allvar, så så småningom löser det sig nog för henne också. Men just nu känns det oroligt...
Skruttans mamma

#2 - - Neagumman:

Klart du är orolig! Barnen är ju det bästa vi har! Jag hoppas verkligen att allt löser sig till det bästa för alla tre!!!

Och att du fått i dig lite mat också, förutom allt kaffe, idag! ;)

KRAMAR

#3 - - Sara:

Kramar härifrån!