Är de dumma i huvudet på försäkringskassan?!?

Alltså jag håller på att bli vansinnig på försäkringskassan!!! Nu fick jag ett papper att jag skulle komplettera uppgifterna runt min sjukskrivning. De ville veta om jag jobbat 90 dagar sedan 26 maj 2009 (var de fick detta datum i från vet jag inte), och fram till 19 aug 2012. Jag har redan lämnat alla uppgifter runt hur jag har jobbat, varit föräldraledig, haft semester och studerat de senaste åren. De uppgifterna lämnade jag i samband med att det skulle fastställas om min SGI fortfarande var vilande och om det skulle in nya inkomstuppgifter. Av någon anledning verkar inte handläggaren för sjukskrivningen kunna se att de uppgifterna redan är lämnade. Nu måste de i allafall ha dem igen, för att se var i rehabiliteringskedjan jag befinner mig.

Eeehh, rehabiliteringskedjan?

"Jo, men", säger den jag då ringer och pratar med, "att om du inte har jobbat 90 dagar sedan du var sjukskriven sen sist (vilket jag inte har då jag varit föräldraledig och pluggat sen dess), så kommer den här sjukskrivningsperioden att räknas ihop med den gamla, om du var sjukskriven för samma sak". Jag var sjukskriven för samma sak då - foglossning under graviditeten med Skruttan. "Ja, och då om det då sammanlagt, båda sjukskrivningarna ihop, blir så att du har varit sjukskriven i mer än 180 dagar så kommer din sjukskrivning nu att bedömas mot hela arbetsmarknaden".

Är de dumma i huvudet eller??? Ska den foglossning som jag hade under en graviditet för drygt 4 år sedan, räknas ihop med den foglossning jag lider av under den här graviditeten?? Jag har ju varit arbetsför däremellan, även fast jag inte har jobbat utan studerat och varit föräldraledig. Ja, visst, det är ju samma sjukdom, men det rör sig ju om olika graviditeter!! Och det är ju ett tillstånd som är graviditetsutlöst, jag kan liksom inte bli bättre av att jobba med annat. Detta förvärras ju även fast jag ligger hemma och vilar större delen av dagarna.

"Så om jag bedöms kunna jobba med något annat som finns på arbetsmarknaden, får jag alltså ingen sjukpenning nu?", undrade jag.

"Nä, då anser vi att du kan jobba med detta andra och då är det söka såna jobb som du får göra.", säger handläggaren.

Nu är ju inte beslutet taget ännu, men om det blir som hon nu förutspådde, så anser jag att detta är diskriminering av gravida!!! Det kan ju ändå inte vara rimligt att jag som gravid ska behöva säga upp mig och söka andra jobb för att ev kunna jobba några veckor innan det är dags för förlossning. Efter förlossningen så har ju min läkare intygat att det är sannolikt att mina besvär kommer att försvinna och att jag då kommer att kunna jobba som vanligt. Mina besvär är alltså inte utlösta av jobbet i sig, de kommer av graviditeten! Men det verkar inte vara väsentligt enligt försäkringskassan.

Om beslutet blir ett nekande av anledning som hon jag pratade med idag beskrev, då kommer de att få med mig att göra!!! Och skönt nog så har jag ju ett löfte från fackets sida att de ska hjälpa mig att driva ärendet då.