Hemma på nåder och oviss framtid

Gulsotsprovet som togs på Skruttan i lördags kväll innan vi åkte hem, var ok, men det som vi var in och tog i går morse var ordentligt på gränsen. Den bm som tog provet gissade att solningsvärdet för henne (baserat på födelsevecka, vikt och ålder), skulle ligga någonstans runt 315-320 och hennes värde i går morse var 311. Så vi vi fick fortsätta att vara hemma under förutsättning att hon äter ordentligt var tredje timme och att vi ska "hemmasola" henne dvs se till att hon får en massa dagsljus på sig hela tiden, tex nära ett fönster.

Hon åt ok under förmiddagen igår, även om jag måste väcka henne flera gånger under varje amning och byta på henne när hon är färdig med ett bröst, för att hon ska vakna till tillräckligt för att intressera sig för det andra. Annars vaknar hon efter bara en liten stund igen och vill äta mera. Men på eftermiddagen och kvällen igår så hade vi jättesvårt att få henne att äta sig nöjd, trots att jag satt och väckte henne hela tiden. Varje mål tog någonstans runt 1½ timme att genomföra. Så jag ringde till BB i går kväll och de ville att jag skulle prova att pumpa ur och försöka ge henne det med sked eller kopp om hon inte vill äta själv. Jag pumpade lite igår kväll, men det blev inte så mycket eftersom jag mest är ledsen och orolig och nog hade svårt att släppa ifrån mig mjölken. Så inatt hade jag som inget extra att ge henne, och äta själv har hon i princip inte gjort, och jag var så kollapsfärdig att jag inte har orkat pumpa så mycket under natten heller.

Nu på morgonen så väckte jag henne igen och hon gjorde som hon gjort hela natten - visar intresse för bröstet, men suger bara några få gånger, och alltså inte tillräckligt intensivt eller tillräckligt hårt för att få igång något, och sen ger hon upp och somnar. När jag då lägger henne ifrån mig så tar det inte många minuter innan hon vaknar och vill ha bröstet igen. När vi hade hållit på så några vändor i början på natten, var jag för trött för att orka sätta mig upp igen så jag gav henne bröstet liggandes, vilket resulterade i att både hon och jag somnade. Sen väckte jag henne och gjorde ett nytt försök 2½ timme senare, vilket gav ung samma resultat, förutom att hon då verkade få i sig lite i allafall. Sen väckte jag henne som sagt igen vid 6-tiden i morse. Det jag hade pumpat igår och det lilla jag orkat få ut i natt blev nästan 60 ml totalt. Så efter att ha förskt amma henne nu på morgonen så värme jag den urpumpade mjölken och skedmatade henne med den. Lite åkte ut och hon rapade upp lite efteråt, men ca 50 ml borde hon ha fått i sig. Då var hon faktiskt vaken i nästan 20 minuter innan hon sen somnade om igen.

Jag har nu försökt pumpa mer, men det går inget bra. :-( Jag sitter mest och gråter av oro så kroppen vill inte riktigt hjälpa till och släppa ifrån sig mjölken, utan jag fick bara ut ca 30 ml. Vi sitter och väntar på att de ska höra av sig från BB hemvård nu, så vi får se om de vill att vi ska komma in redan idag för ett nytt bilirubin-test eller om vi ska avvakta till den tid vi redan har fått i morgon. Också hoppas jag att Skruttan vaknar av sig själv här om ett tag och vill ha mer mat, och att hon kanske är lite piggare av att hon fick i sig bra vid förra målet, och att hon kanske därför vill äta lite själv. Sen får jag väl skedmata henne med det jag kunnat pumpa ur efteråt.
#1 - - Jessica:

Förstår att det känns kämpigt med att ha koll på mat och slöhet osv. Hoppas ni får stanna hemma och att lilla hjärtat får må bra. Kramar till er alla.

#2 - - Berit:

Uj så jobbigt, hoppas det blir bättre väldigt snart. Kram

#3 - - Gunilla med W+O (aff):

Stort grattis till lill-skruttan!

Hon påminner så mycket om Wilma när hon var nyfödd. Vi hade det precis som ni nu. Wilma var liten och gulbrun i hyn, slö av sin gulsot och hade svårt att få i sig mat. Jag pumpade med sjukhusets elektriska pump för att snabbt få igång mjölkproduktionen, samtidigt som vi varavade med kopp-matning. Gud så vi höll på!

Till slut så vände det och hon blev piggare, men jag minns hur vi kämpade och hur jag oroade mig för att hon inte fick i sig tillräckligt.

Hoppas det vänder snart för er och att skruttan blir piggare.

Kram!

#4 - - Catrin:

Åh, gumman! Det tåras i ögonen när jag läser och jag vet precis hur det känns! Oliver hade också lite gulsot när han föddes och fick sola. Han orkade inte heller suga, så jag pumpade och matade honom med kopp i 10 dagar! När dom på BB tyckte att vi skulle ge upp och börja flaskmata för att det skulle vara lättare för honom att suga och för mig att inte behöva kämpa, så tänkte jag nä nu jä..... och tillslut så lyckades vi.



Jag håller alla tummar och skickar massor med styrkekramar! Hoppas det går bra för er med!

#5 - - Jessika:

Hoppas att hon blir piggare snart.

Kram!