Tapper son

Idag tog jag med mig sonen och Skruttan och åkte ner på stan. Sonen fick välja mat och vi tog det lugnt och hade det mysigt. Så behöver sonen gå på toaletten. Jaha, inga 5-kronor i plånboken. Ok, vi går och handlar det vi ska och ber att få växla de enkronor jag har, föreslog jag. Det går bra, säger sonen, han var inte så jättekissnödig. Men efter växlingen så var han rätt kissnödig i allafall, så vi skyndade oss tillbaka. Bra, ledigt på den stora toaletten där vi kan få in vagnen. I med pengen och så... Nähä? Dörren gick inte att öppna i allafall. Vad göra nu? Inga mer kontanter alls i plånboken. (Jag använder visst kortet alldeles för mycket...). Ok, du får smita in när någon kommer ut från någon av de andra toaletterna, säger jag till sonen. Det går ju inte att låsa då, men det gör inget för jag vaktar här utanför. Ok, säger han. Sagt och gjort, sonen går in och dörren går igen. MEN, då kommer problemet. Dörren gick inte att öppna utifrån, fast vi inte betalat, och sonen var för lätt för att orka trycka ner handtaget tillräckligt på insidan... Så där satt han fast och jag hade inga pengar att få ut honom med! Och ingen annan stod i kö heller. Så jag bad sonen att sätta sig och kissa som tänkt, också skulle jag fixa hjälp. Men jag hann bara en bit så kom en kvinna och stoppade i en peng i den dörren. Hon hade sett väldigt förvånad ut, sa sonen. Och min lille hjälte hade fixat att kissa trots att han grät och var jätterädd. Tänk er, 4 år och inlåst på en liten offentlig toalett, och dessutom måste mamma gå iväg för att ordna hjälp så han blev helt ensam också. Och ÄNDÅ fixar han att kissa! Min lille hjälte! Självklart fick han en belöning efter den upplevelsen, så han är numera stolt ägare till en Spindelmannendräkt. :-)

Tack för alla bra matförslag!! Vi har varit och handlat nu i kväll, och om vi bara får tag i det sista i morgon, så blir det "ko-kött" (kommer inte ihåg vad det heter, men typ fläskkotletter fast av ko), egen klyftpotatis, haricotes vertes, stekta tomater, majskolvar, stekt Halloumi, bearniesås (hur stavas det??) och aoli. Till efterrätt blir det en enkel hederlig maräng-sviss. :-)

Maken har bihåleinflammation, men i övrigt börjar vi väl kunna kalla oss friska nu, tror jag. Barnen har inte återfått aptiten ännu, men de är i allafall feberfria och leksugna igen. :-)